Friday 8 October 2010

Aku Bukan Malaikat .


Aku bukan malaikat
aku tidak akan pernah
dapat memuaskan hati semua orang
aku hanya mampu mencuba
mencuba sedaya apa yang aku mampu

kadangkala kita harus sadari
yang diri kita
apa yang kita ada
hanyalah sementara

Di dalam dunia yang fana ini
semua orang ingin menjadi sempurna
semua orang ingin menjadi yang terbaik
Namun, realitinya
tiada seorang pun sebenarnya, sempurna
Justeru
sebagai insan yg kerdil lagi hina
janganlah
menyimpan dendam
bermaaf-maaflah kita
jangan pernah cuba
mencari kesalahan orang lain

Berilah peluang kepada diri , kepada insan lain
berikanlah peluang untuk berubah
perubahan yang mungkin merubah tiap-tiap
bait kehidupan

Hadapilah norma-norma kehidupan
dengan tabah , dengan tenang
dalam hidup semua orang menginginkan kebahagiaan
namun
ada yang tersilap langkah
terbuai dengan noda-noda sifat materialistik
daki-daki kemaksiatan
semua orang akan membuat kesilapan

Namun berapa orang yang mampu memohon maaf
dan kembali ke jalan yang benar 
Hadirnya aku di sini bukan untuk berkhutbah
bukan untuk bermadah mahupun berpuisi
tetapi ingin berkongsi
saling ingat-mengingati


5 comments: